Samtext Denmark - Produkter, tilbud, nyheder

Nyheder

NY PROJEKTLEDER!

26. oktober 2019

Samtext Denmarks projektleder indtil nu – Charlotte Damgaard – skifter rollen som projektleder ud med en rolle som fuldtidsoversætter og -copywriter, heldigvis stadig hos Samtext.

Til at overtage hendes rolle er valget faldet på THOMAS KLAUSEN. Han har erfaring fra bl.a. Infomedia, Esbjerg Kommune og fra patent- og varemærkebranchen, hvor han har været ansvarlig for medieovervågning, oversættelser, korrekturlæsning og projektarbejde.

Thomas er uddannet cand.ling.merc. i engelsk fra CBS og B.Sc. i sociologi fra SDU. Læs mere: https://www.samtext.dk/om-os/ansatte/#e18

Berettelse/artikel

Hvorfor bliver din tekst ikke læst

26. oktober 2019

Brugerundersøgelser viser, at kun få tekster på nettet bliver læst fra start til slut. Selv om du skaber trafik med en god overskrift, er det med andre ord langt fra sikkert, at læseren fanger det budskab, du gerne vil formidle. Det er præcis derfor, at det kan være klogt at indlede din tekst, som om det er en James Bond-film.

Forestil dig alle de James Bond-film, du har set. Du kommer lige ind i en vild actionscene, som indeholder alt fra at blive jagtet af terrorister på slalomski ned ad en bjergside til et elastikspring ved en dæmning, som ender i toilettet på en sovjetisk militærbase – alt sammen på under fem minutter. Derefter kommer introen.

Dette er et klassisk fortællergreb, som kaldes in medias res – at indlede teksten midt i begivenhederne. Skriver du en faglig tekst, er det selvfølgelig mærkeligt at indlede den med en fartfyldt actionscene, men princippet er det samme: Giv straks læserne dét, de søger, samtidig med at du gør dem nysgerrige efter at læse videre.

Blød start

Indleder du teksten med et tungt eller et langt afsnit, giver du læseren indtryk af, at resten af teksten også er sådan. Læseren vil da automatisk være tilbageholdende med at læse videre. Brugerundersøgelser viser, at folk sjældent begiver sig ud i at læse tunge tekster på nettet, med mindre der er en virkelig god grund til det. Og jo tidligere i teksten du giver indtryk af, at indholdet er vanskeligt at forstå, desto mere sandsynligt er det, at læseren klikker sig videre til noget andet.

Det vigtigste først

Lige så vigtigt er det, at indledningen fortæller læseren, at indholdet på din side er relevant og brugbart. Til trods for at undersøgelser* viser, at de fleste netbrugere kun scanner tekster på nettet for at finde information, viser de også, at manchetten næsten altid bliver læst. Det er derfor klogt at indlede med relevant og brugbar information, så læseren med det samme vurderer, at det er værd at bruge tid på din tekst.

Hold noget tilbage

Udover at få læserne til at blive hængende skal indledningen også føre dem videre. Den bør derfor både komme lige til sagen, og samtidig sørge for at man bliver nysgerrig efter mere. Når du giver læserne noget at tænke over i indledningen, er chancen meget større for, at de bliver hos dig resten af teksten for at finde svaret.

Enkelt og overskueligt

Korte og informative afsnit, underoverskrifter og punktopstillinger er ikke altid lette at formulere, men de er en god øvelse i at fange essensen af det, du skriver om. Højst sandsynligt vil det også hjælpe dig til få dit budskab til at stå klarere. Når du er usikker, tilføjer du oftere forbehold og uddybende forklaringer i stedet for at holde dig til det, du faktisk vil sige. Det gør, at læseren hurtigt kan falde fra eller blive uinteresseret. Som læsere kan vi godt lide et aktivt sprog, klare budskaber og tekster, som er lette at få et overblik over.

For at din tekst skal blive læst, bør den have en indledning, som:

  • er letlæst og går lige til sagen
  • med det samme føles informativ og relevant for læseren
  • gør læseren nysgerrig efter at finde ud af mere om emnet

*Kilde: Undersøgelser af læsemønstre på nettet udført af Nielsen Norman Group, Netlife Design og Poynter Institute.

Samarbejdssøgning

Arbejde hos Samtext

27. oktober 2019

Vi er altid interesserede i at høre fra kvalificerede potentielle medarbejdere og freelancere!

Send en e-mail med CV og kontaktoplysninger til copenhagen@samtext.com, og opgiv dit modersmål, sprogpar, fagområder og relevant erfaring. Vær præcis og kortfattet – så er det lettere for os at danne os et billede af dine kompetencer.