Sundhed med Mening - Produkter, tilbud, nyheder

Nyheder

Åbning

5 months ago

Sundhed med Mening åbnede d. 1. september 2018 for først gang i Det Sunde Hus i Åbyhøj

Berettelse/artikel

Lyskesmerter

5 months ago

Går du til en sport med mange vrid, sideskift og spurter, og oplever du smerter på indersiden af låret, så kan det være et tegn på en begyndende overbelastningsskade i lysken. Faren ved belastningsskaden er, at den ofte bliver ignoreret i starten, og som på sigt kan give længerevarende gener.

Årsager

Lyskesmerter kan skyldes en overbelastning af lårets indadførende muskler og opleves hyppigt hos fodboldspillere. Skaden opstår på muskulaturen og bindevævet, der hæfter på bækkenknoglen i lysken, og kan give smerter i området omkring lårets inderside.

Lyskenskader skyldes gentagne stræk og belastning af muskulatur- og senetilhæftninger i lyskenområdet. Skaden kan opstå i forbindelse med pludselige vrid, sprint eller sideskift i højt tempo, hvor der kan komme overrevne muskelfibre på indersiden af låret som kan give smerter i området som giver en irritationstilstand, en inflammation. Overbelastningen kommer sjældent pludseligt men i stedet, hvor smerterne gradvist øges over tid.

Symptomer 

De hyppigste symptomer er smerter i området på indersiden af låret, som kommer i forbindelse med idrætsaktiviteter med høj intensisitet og hurtige retningsskifte som fx ved fodbold. Smerterne vil forværres ved spark til bold og sprint. Smerterne i lyskeområdet er oftest svært at lokalisere og beskrive for udøveren, men hvis der opleves en strålende smerte ud til indersiden af låret, er dette ofte et tegn på en lyskenskade.

Efter aktivitet vil lysken føles øm og stiv, og der kan opstå nedsat bevægelighed og du kan have svært ved at stå ud af sengen eller træde op på din cykel.

Behandling 

Hvis du oplever tiltagende lyskensmerter, bør du søge råd og vejledning hos din fysioterapeut, som kan give dig stabiliserende og styrkende øvelser for bækkenregionen, hvor de overbelastede muskelfibre hæfter. Styrkeøvelserne skal være med til at styrke muskulaturen, så den er mere modtagelig over for stærke belastninger senere hen. 
Disse øvelser kan også laves i hjemmet efter forevisning af en fysioterapeut.

 

Hvad kan jeg selv gøre? 

Hvis du oplever smerter i lyskenområdet, er det vigtigt at holde en pause fra din aktivitet, så du forhindre yderligere skade og gør det lettere at behandle. Dog kan du sagtens træne resten af kroppen eller konditionen ved cykling eller styrketræningen af kroppens øvrige muskler.

Du skal være opmærksom på, at når musklen bliver varm, så kan de lette smerter godt forsvinde, men lad dig ikke snyde, for smerten vender typisk tilbage efter træningen, og nogle gange endda værre end tidligere.

Ved aktivitet kan det være ideelt med specialbukser i form af kompressionsshorts, som kan holde musklerne i lysken varme, og give en lindrene effekt under aktivitet.

Det er vigtigt at varme op inden udførelsen af øvelserne og træning, og efter træning er udspænding at foretrække, dog kun til smertegrænsen.

Har du ondt et sted i kroppen, kan der dog være andet galt, derfor anbefaler vi altid en gratis undersøgelse.

Har du spørgsmål så er du meget velkommen til at skrive til os på Kontakt@SundhedmedMening.dk

Samarbejdssøgning

Det Sunde Hus

5 months ago

Sundhed med Mening er en del af Det Sunde Hus, som er et klinikfællesskab for sundhedsfaglige behandlere