Yin Branding - Produkter, tilbud, nyheder

Berettelse/artikel

Sådan bruger du de 3 P'er

9. december 2019

Er du i tvivl om hvornår du skal være professionel, personlig eller privat?

Så er du ikke den eneste.

Jeg oplever ofte at behandlere og terapeuter har svært ved at finde en balancegang mellem hvor private, personlige og professionelle de er i deres kommunikation med deres kunder. Her taler jeg ikke i deres faglighed som behandler, men i deres kommunikation som brand. På deres hjemmeside, sociale medier og generel online (eller offline) tilstedeværelse.

Dette kan skyldes manglende viden og erfaring med branding.

I markedsføring taler man om de 4 p’er, product, price, place og promotion, men så stødte jeg på børnepsykolog, Ulla Dyrløvs 3 p’er i arbejdet med andre mennesker. Det satte nogle tanker i gang hos mig og jeg fik lyst til at skrive et blogindlæg om emnet set fra et branding perspektiv.

Ulla Dyrløv skriver i bogen “Det professionelle kram”:

Vi rummer til enhver tid alle tre p’er, men vi vælger, hvilket p der får lov at være mest dominerende afhængig af den situation, vi befinder os i.

Jeg har valgt at gå i dybden med de 3 p’er og fortælle, hvordan du kan bruge dem i din branding på den rigtige måde.

Det professionelle

Når du er professionel i din kommunikation eksempelvis på din hjemmeside eller på sociale medier, fremstår du troværdig overfor dine klienter og kommende klienter. Du kan bruge din faglighed til at vise, at du er en dygtig behandler.

Du kommunikerer om din faglighed når du eksempelvis deler udtalelser fra dine tidligere klienter, deler din viden og gode tips på en blog eller i en video eller skriver om dine erhvervserfaringer og uddannelse(r) på din hjemmeside.

Det er sikrest at vælge dette p når du kommunikerer. Her er der få faldgruber.

Det personlige

Når du er personlig i din kommunikation, kan dine klienter og potentielle klienter mærke din energi og din personlighed. Det kan være enormt vigtigt, at være opmærksom på hvordan du kommunikerer din person, som i bund og grund er dit brand uanset jobtitel som behandler eller terapeut.

Som din kunde er det vigtigt at føle sig tryg, da man sætter sig i en sårbar situation overfor et komplet fremmed menneske – dig. Din person er naturligvis alfa og omega for at skabe tryghed når du behandler, og kemien mellem dig og klienten er utroligt vigtig.

Bevidst og ubevidst kommunikerer du din person. Det er den måde du skriver, dit ordvalg, dine billeder, farver, skrifttyper – alt hvad du sender ud i verden bliver modtaget af potentielle kunder og omdannet til en opfattelse af dit brand. Af dig.

Så overvej dit signal med omhu, da dine klienter og potentielle klienter skal kunne mærke dig som person.

Det private

Når du er privat i din kommunikation, bringer du dine klienter og potentielle klienter ind i din personsfære, den du er derhjemme privat. Det kan for eksempel være dine hobbies og interesser, om du er gift eller har børn. Det kan være relevant at give nogle af disse oplysninger. Eksempelvis er det fint at skrive, at man er gift og har børn, og mange behandlere skriver dette på deres hjemmeside. Men der er ikke nogen grund til at skrive at du kan lide jazz og går til tango, hvis det ikke har noget med din faglighed af gøre.

Hvis du for eksempelvis underviser i mindfulness er det fint at skrive, at du elsker at være i naturen og eksempelvis deler et billede fra en tur i skoven på de sociale medier, hvis det er sat ind i en professionel kontekst. Eksempelvis ved at dele, hvordan naturen kan bruges i en mindfulness praksis. Er du børnepsykolog og har børn er det også en fordel at skrive, at du har børn.

En sjælden gang støder jeg på behandlere eller terapeuter som er for private i deres kommunikation. Dette kan give bagslag, da man som klient ikke skal involveres i behandleren privatliv og her kan du opbygge en opfattelse af, at du er uprofessionel. Pas på når du vælger at kommunikere i dette p. Der er mange faldgruber, ligesom i dit arbejde.

Det handler i bund og grund om du skal balancere de 3 p’er og bruge dem strategisk i din kommunikation.

Konklusion

Som hovedreglen skal du først og fremmest være professionel. Din person vil skinne igennem, så tænk over hvad du vil signalere, og bare vær dig selv. Giv et lille indblik i dig som privat, men kun hvis det er relevant.

Som Ulla Dyrløv skriver:

“Som fagmennesker, der arbejder med børn og unge, bør vi som hovedregel aldrig inddrage det private i vores arbejde, og vores professionalitet ligger i at vide, præcis hvornår og hvordan vi kan bruge det personlige i vores arbejde. Og jeg mener, at vi er professionelle, når vi er tydelige som mennesker.”

Jeg mener, at dette også gælder i vores kommunikation som brand.

Kort øvelse: Find din unikke brand identitet ud fra de 3 p’er

Step 1. Skriv ned på et papir hvem du er som behandler professionelt, personligt og privat.

Step 2. Kig dernæst på din virksomheds kanaler – hjemmeside, sociale medier, grafisk materiale, omgivelser i din klinik/praksis. Kommunikerer du den professionelle, personlige og private identitet du ønsker?

Hvis ikke, er der en uoverensstemmelse mellem den du er/ønsker at signalere og den du opfattes som, og dit brand trænger til en kærlig hånd. Nu er du opmærksom på hvad du skal kommunikere i din markedsføring fremadrettet.

Øvelsen kan bruges til at finde frem til din unikke brand identitet og finde ud af, om der er uoverensstemmelser i din identitet. Ingen uoverensstemmelser mellem step 1 og 2 betyder, at du har stærkt brand, hvis man sætter det lidt sort og hvidt op.